Òrbites - Illes



Georgia Vardarou i Teresa Lorenzo no es coneixen entre elles. Molt probablement tu tampoc les coneguis. Georgia és grega, Teresa canària. Per a ambdues el cos és l'eina i el vehicle de transmissió del seu treball artístic. El cos en moviment.

 

Aparentment les seves trajectòries són molt diferents; Georgia acaba d'arribar a Catalunya, amb ganes de sud, després d'uns anys residint i treballant a Brussel·les, un dels centres de l'escena contemporània europea; Teresa ve de Canàries, perifèria extrema del territori nacional i vora meridional d'això que encara anomenem Europa. No obstant això comparteixen el seu origen insular. Georgia és originària d'Icària, l'illa en les aigües de la qual la mitologia ens explica que va caure Ícar per acostar-se massa al sol amb unes ales fetes de plomes i cera que va fabricar el seu pare, Dèdal, el constructor de laberints. Teresa viu i treballa a Tenerife, però va néixer a l'illa de La Palma, un dels cels més nets del planeta el que la converteix en el lloc privilegiat per acollir un important observatori astronòmic; de nit sembla que les estrelles es puguin tocar.

 

La peça que presenta Georgia a Corpografies, Hardcore Research on Dance, és un treball solar, diürn, gairebé transparent. Cuerpar de Teresa és una proposta nocturna, plena d'ombres però brillant, dotada d'una lluminosa penombra.

 

Les dues creadores comparteixen una rigorosa investigació sobre el cos i la seva capacitat per acumular i destil·lar informació, desplegar continguts i obrir els sentits.

 

No és casualitat que per donar nom a la seva peça Teresa converteixi el substantiu 'cos' en un infinitiu, Cuerpar, la forma nominal del verb que expressa l'acció però no diu res de la persona, el temps o el nombre. Li interessa la relació directa del cos amb l'acció, sense intenció, però també la idea de desaparèixer en el cos per deixar que el cos estigui, esdevingui i enunciï. "No sé tan sols si está al nostre abast tota la informació que el cos conté i que no podem esborrar ni fer desaparèixer. El que intento és estendre-la i amplificar, sense judici. Deixar anar la corda perquè tot el dolor i el plaer al qual el cos ha estat sotmès es refini i aparegui ".

 

Per la seva banda, a Hardcore Research on Dance Georgia es va proposar rastrejar els orígens del seu ball, això que en dansa solem anomenar 'moviment personal', per adonar-se que està conformat per una suma d'influències (educació, cultura, persones, experiències , tècniques ...) que tenen el seu origen en el seu passat, com ballarina però també com a ésser social. "La conclusió és que cada cos revela a través del seu moviment personal els seus propis continguts. No obstant això, quan es tracta de decidir i, en aquest cas, crear 'alguna cosa', aquest 'alguna cosa' és completament subjectiu. I això és el que em segueix interessant de la dansa. Totes les diferents formes subjectives de moviment, destil·lacions d'influències rebudes, que es converteixen en formes conscients de comunicació amb el públic ".

 

Posar en diàleg les dues obres ens pot portar sorpreses interessants. Intuïm que les dues creadores es troben en òrbites distants però graviten al voltant d'un mateix centre i connecten deliciosament amb el context de Corpografies.

 

Per amanir la trobada prepararem tzatziki i papes arrugás amb mojo picón. Us esperem.

 

 

 
  Corpografies | Georgia Vardarou_Hardcore Research on Dance i Teresa Lorenzo_Cuerpar 

dissabte 10 i diumenge 11 de juny a les 20.30h