Jornada dominguera
Abordem aquesta jornada transgeneracional de diumenge proposant estar i compartir des de llocs no frontals i dirigits. Passar el dia transitant propostes que permeten acostar-se a les arts visuals i performatives des de la diversitat d'angles interseccionals. Si ets mainada, pots començar el dia amb un taller infantil que proposa un espai instal·latiu i dissident per construir en comunitat; mentrestant la resta explorarem una peça escènica que ens parla de com abordar l’abisme provocat per un bany iniciàtic. Ens trobarem totxs a l’hora del vermut per activar una publicació que és pista de ball i dinarem a la terrassa. Començarem la tarda amb una conferència performativa per a les nostres esquenes i potser retornarem a l’espai creat durant el taller per viure’l a través de l’experiència i relat de la mainada.
BURN BABY, BURN! amb el Col·lectiu TeknoDrag: Symphony of the Seas (Xavier Manubens) i Mama Lynch (Lyn Diniz)
Taller infantil d'art travesti
En aquest taller farem un recorregut sensible a través del cos i la transformació de la nostra imatge per trobar altres potencialitats d’allò que ja som. Viatjarem juntes per descobrir quins cossos i quines formes volem construir i com podem fer-ho, tot explorant les possibilitats d’aventura dins un estudi de dansa.
SOLO VINE A BAÑARME d'Andrea Pellejero
Performance
“Fa cinc anys vaig patir un atac de pànic. Així, de cop, només m’estava banyant. Era el pànic a desaparèixer, a un buit immens. La por al no-res. Des d’aquell dia hi ha un filtre en la meva persona que m’obsessiona. És subtil, borrós, està en la manera en la que percebo els petits moments (...)”, ha plogut i he deixat que es mullés, he conversat sota l'aigua, he envellit la meva veu, el gel s'ha desfet... i m'he banyat.”
EL PAPEL ES LA PISTA amb Anabella Pareja Robinson
Activació d’una publicació
El papel es la pista és el resultat d'una reunió intensiva de dues setmanes de tretze artistes de diferents parts del món, interessats, cadascun des del seu lloc en les arts vives, l'edició, la impressió, la paraula i l'escriptura. El que aconseguim és una publicació on la lectura i l'escriptura activen accions performatives i l'acció de preparar una publicació es pensa com una coreografia.
- DINAR CONJUNT A LA TERRASSA -
DARRERE ELS ULLS, DAVANT L'ESQUENA, amb Alexandra Laudo [Heroínas de la Cultura] en col·laboració amb Oscar Holloway
Conferència performativa
Darrere els ulls, davant l’esquena és una conferència poètica i performativa que ens parla de donar la cara i de donar l’esquena, dels guardaespatlles, dels ulls, de la història dels miralls, de les selfies, del mite de Narcís, de la relació entre fotografiar i caçar i de Floquet de neu.
Solo vine a bañarme:
CREACIÓ I IDEA ORIGINAL: Andrea Pellejero.
DIRECCIÓ ESCÈNICA: Andrea Pellejero.
AJUDANT DE DIRECCIÓ: Úrsula Tenorio.
ASSESSORIA ESCÈNICA: María Castillo, Gaia Bautista, Rut Girona, Alba Latorre i Hannah.
DIRECCIÓ D’ACTRIUS: Úrsula Tenorio.
ASSESSORIA INTERPRETACIÓ VISUAL: María Castillo i Rut Girona. DRAMATÚRGIA: Andrea Pellejero.
ASSESSORIA DRAMATÚRGICA: Adrià Girona y Andreu Martínez.
INTÈRPRETS: Andrea Pellejero i Alba Latorre.
ACTANTS: Miguel Pellejero o Uriel Ireland.
COORDINACIÓ TÈCNICA: Uriel Ireland.
DISSENY D’IL·LUMINACIÓ: Ana Rovira.
COMPOSICIÓ EN DIRECTE: Ana Rovira.
DISSENY DE SO: Andrea Pellejero i Adrià Girona.
COMPOSICIÓ MUSICAL: Adrià Girona.
COMPOSICIÓ EN DIRECTE: Adrià Girona.
CONTSTRUCCIÓ DE DISPOSITIUS SONORS: Adrià Girona.
DISSENY I MAQUINÀRIA: Miguel Pellejero.
ESPAI ESCÈNIC: Andrea Pellejero.
ESTÈTICA: Andrea Pellejero, Rut Girona i Hannah.
CONSTRUCCIÓ: Josep Carreras, Andrea Pellejero i Hannah.
CONSTRUCCIÓ DE LA TITELLA: Andrea Pellejero.
ASSESSORIA EN LA CONSTRUCCIÓ DE LA TITELLA: Eudald Ferrer i Adrià Girona. PRODUCCIÓ: Andrea Pellejero
AJUDANT DE PRODUCCIÓ: Rut Girona i Úrsula Tenorio.
FOTOGRAFIA: Rut Girona.
El paper es la pista:
Aquesta publicació/pista de ball s'ha elaborat en un procés col·laboratiu de creació, producció gràfica i compaginació amb la participació de: Iñaki Álvarez, Maïte Álvarez, Oscar Dasí, Iera Delp, Dianelis Diéguez, Sara Gebran, Gabriela Halac, Rubén Ortiz, Anabella Pareja Robinson, Tristán Pérez-Martín, Sarah Renau, Ariadna Rodríguez, Lluc Mayol.
Agraïments: a tot l’equip de La Caldera: Lucía Buedo, Carles Mallol, Raquel Ortega, Cristina Riera. La Automática i Ricardo Duque, Anna Pahissa, BioBento_Melina, Susana Millet (Institut Ramon Llull), Lleïr Daban (Delegación del Gobierno de Cataluña y Embajada de España en México)
Darrere els ulls, davant l’esquena:
Creació i performance: Alexandra Laudo
Obra artística: Look away, Oscar Holloway, 2021
Amb el suport del Centre d’Art Maristany (Sant Cugat del Vallès)
COLECTIVO TEKNODRAG format per Lyn Diniz, Luciana Chieregati, Feña Celedon i Xavier Manubens. La nostra pràctica de recerca aborda la producció d'una performativitat Drag de manera dissident, crítica i en transformació constant. Treballem amb la Tecnologia Drag: una sèrie d'eines que es despleguen a partir de la vivència en la construcció del Drag. Aquestes no són tecnologies de control però sí de resistència i ens brinden la possibilitat d'expandir la pràctica Drag de forma contrahegemònica.
Més sobre Colectivo TeknoDrag a La Caldera
ANDREA PELLEJERO El 2019 em vaig graduar a l'Institut del Teatre en l'itinerari de visual, un reducte de llibertat i experimentació dins la institució. Durant la formació ens vam ajuntar diverses companyes i vam fundar el col·lectiu Las Huecas. Amb elles he cocreat Projecte92' (Antic Teatre) i Aquellas que no deben morir (Festival TNT 2021). Com a treball de final de carrera vaig presentar una versió del que ara s'estrena al Festival Sâlmon, Solo vine a bañarme. Aquell mateix any, també vaig dirigir Cartografia del cos estrany de Maria Jové (Sala Planeta). El 2020 vaig fundar la companyia Monte Isla, amb la qual vaig estrenar el 2021 Allí donde no estamos (Espai nyamnyam). Actualment, Monte Isla és companyia resident del Festival TNT amb Donde empieza el bosque acaba el pueblo i estic fent l'ajudanta de direcció de José i la Barcelona Dissident de LaLinea (Teatre Lliure). Com a professional estic interessada en la perifèria de les arts i en la versió més essencialista del teatre: l'artesania com a tècnica analògica de ficció. Un dels meus objectius és descentralitzar el teatre contemporani de les ciutats.
Més sobre Andrea Pellejero a La CalderaANABELLA PAREJA ROBINSON. Mare, ballarina, nedadora, estudiant, lectora... sóc multitud. En aquests darrers temps m'interessa pensar que faig mons juntament amb altres pel fet d'estar en relació amb elles escoltant-les, observant-les, tocant-les, i de vegades, em converteixo en el medi: aigua/carn/paraula, per compartir això que ressona entre el ball i l'escriptura. Actualment desenvolupo, entre les Arts Vives i l'Escriptura, dues línies de treball. Una juntament amb l'artista basca Itxaso Corral Arrieta: Sortilegios del maternar (2022 a la data), espai per pensar juntes els maternars, les cures i les derives. I des del 2020 estic immersa en una investigació personal, en què l'aigua és la matèria que m'acompanya: Water my dances, water my thinking, la qual ha pres forma de ritual: Ceremonia, investigació desenvolupada com a resident de La Caldera al 2022. Pulpeando, Agitando, Meneando! i Olas, Aletas, Tentáculos y Bailongos, tallers impartits dins del programa MACBA en família i PACíFICO, un fanzine en què es recopilen pràctiques per curar-se amb l'aigua, que va formar part del projecte El llibre viu sobre la salut de PAOS GDL a Mèxic. La Forma (2017), la meva última peça de ball, va ser acollida per ser desenvolupada dins del programa ARTAS de La Poderosa i s'ha anat remodelant en diferents contextos com Corpografies, al Festival Ahí Está al MUSAC i al Festival Salmón al Centre Arts Santa Mònica. Amb Itxaso Corral Arrieta vam crear el 2020 un espai de recerca anomenat Hemos perdido el Cosmos en què ens trobem buscant pràctiques que ens ajudin a desenvolupar petites habilitats per realinear-nos, i per ara han aparegut les publicacions HECHIZO, LARVA i FÖSIL
Més sobre Anabella Pareja Robinson a La CalderaALEXANDRA LAUDO. Sóc comissària d’art. En els darrers anys, he explorat la possibilitat d’introduir l’oralitat, la peformativitat i la narració en la pràctica curatorial, a través de projectes híbrids situats entre la curadoria, l’escriptura i la performativitat. En el marc d’aquesta recerca he desenvolupat les conferències performatives An intellectual history of the clock, estrenada a Malongen-Nordiska Konstförbundet en el programa CuratorLab (Estocolm), i presentada a diversos centres d’art i festivals europeus; How to observe a nocturnal sky, estrenada al centre d’art Collective (Edimburg), i presentada al Centre d’Art Fabra i Coats en el marc del Festival Loop i al Teatre Lliure en el cicle Katharsis; FOC, co-creada amb Tanit Plana i Moon Ribas (MAC, Mataró); i Darrere els ulls, davant l’esquena, estrenada al centre d’Art Martistany. Alguns dels altres projectes curatorials que he desenvolupat en els darrers anys són l’exposició Ella, l’ull, el dit, la mà (ADN Galeria, Barcelona Gallery Weekend), Repenjar-se en un raig de sol oblic (p4stura.net, Art Nou), A Treaty on Coffe and Sleep. Instagram 24/7, (entorns digitals del festival A Matter of Indigestions, Amsterdam), Una certa foscor (CaixaForum), La possibilitat d’una illa (Espai 13, Fundació Joan Miró). També he realitzat els videoassajos Todas las pantallas oscuras i No hay camino, juntament amb Albert Alcoz, i he estat una de les comissàries del podcast Quasi Veu (Xarxa de Centres d’Art de Catalunya).
Més sobre Alexandra Laudo a La Caldera
Diumenge 13 de febrer, d'11h a 17.30h
La entrada inclou el dinar i una publicació El papel es la pista per unitat familiar
El taller infantil va dirigit a infants entre 5 i 11 anys