Alina Ruiz Folini

Profile picture for user Alina Ruiz Folini

ALINA RUIZ FOLINI (Argentina). Artista, ballarí, coreògraf i investigador no binari. El seu treball es mou entre la coreografia, la dansa, l'escriptura i les pràctiques curatorials. Li interessa la col·laboració en contextos de recerca artística i veu la coreografia com un marc a partir del qual es poden activar noves possibilitats, desnaturalitzar hàbits i provocar transformacions. Màster en Pràctica Escènica i Cultura Visual per la UCLM / Museu Nacional d'Art Reina Sofia 2017-2018, Madrid. Va estudiar una Llicenciatura en Filosofia (UBA) i una Llicenciatura en Composició Coreogràfica (UNA) a Buenos Aires. El 2020 forma part de PACAP 4 - Programa Avançat de Creació en Arts Performatives a Fòrum Dança (Lisboa), amb curatela de João dos Santos Martins. Aquest mateix any rep el suport d'O Rumo do Fumo - Residències de Creació a artistes emergents 2020, per la seva última peça, RUIDO ROSA / PINK NOISE. Directora de ARQUEOLOGIES DEL FUTUR _ Festival Internacional de Dansa Contemporània, Performance i Coneixement, a Buenos Aires - Argentina. Crea Projecte TÀCTIL (2018) amb Leticia Skrycky, projecte resident a Tenerife.Lav (Tenerife), La Caldera (Barcelona), Graner (Barcelona), NAU (Santiago de Xile) i Centre de Dansa Canal (Madrid). És mentora de el Laboratori d'Acció 2019 - Teatre General San Martín, coordinat i curat per Luis Garay. És Agent 2016-2017 seleccionada pel Centre d'Investigacions Artístiques (CIA) a Buenos Aires. Ha presentat els seus últims treballs: U&O (2018), LA RISA (2017), TOGETHERNESS (2016) i SUPERVIVENCIA (2015), en diferents espais i festivals com Center for Performance Research i Judson Church (New York - EUA), JUNTA Festival Internacional do Dança (Brasil), CCK (Argentina), La Casa Encendida (Madrid), Festival MASSA - Teatre Pradillo (Madrid), Festival NIDO (Uruguai), FIDCU / Festival Internacional de Dansa Contemporània Uruguai, Cicle Solos al Mediodía / Teatre Solís (Uruguai) entre d'altres. És artista resident 2019 de el Centre Cultural Conde Duque (Madrid) amb RUIDO ROSA / PINK NOISE, el qual forma part de CUATRO - sols acompanyades - coproducció Iberescena 2019. Integra Salón Madrid - trobada dirigida per Meg Stuart en Teatros del Canal i Naves matadero, com a preparació del TanzKongress (2019) a realitzar-se a Dresden - Alemanya. Juntament amb Leticia Skrycky, Carolina Camps, Luciana Chieregati, Ibon Salvador, Santiago Turenne i Vera Garat és part de la recerca en pràctiques artístiques METODOLOGIES COMPARTIDES que es realitza a Graner (Barcelona) el 2018. Forma part del PICA 2018-2019 programa intensiu d'acompanyament a artistes i investigadores, coordinat per Idoia Zabaleta, Ixiar Rozas, Luciana Chieregati i Isabel de Naverán a Azala - (País Basc). Des 2016 és ballarina en Trilogia antropofàgica i Sèrie Canibal dirigida per Tamara Cubas (Uruguai) presentant a Portugal, Espanya, Suïssa, Àustria, Holanda, Brasil, Argentina, Xile i Uruguai). En l'actualitat, balla a SIRI, nova peça del coreògraf Marc Ferreira i de el realitzador Jorge Jacome a estrenar-se al Festival DDD en 2021. És performer en COBERTOS PÈL CEU projecte dirigit per Gustavo Ciriaco. Treballa en col·laboració amb Ana Rita Teodoro en el procés de LEITURA DE SERES VEGETAIS dins el Festival Alkantara 2020. També col·labora amb l'últim treball de Rita Natalio SPILLOVERS, a estrenar-se a 2022. Resideix entre Lisboa i Madrid.

 

2021
Residències en xarxa

Pink Noise / Ruido Rosa

PINK NOISE és un procés d'investigació i creació dirigit per l'artista argentina Alina Ruiz Folini. Es basa en la pràctica d'una escolta profunda amb el desig de desjerarquitzar la relació entre veure, dir i escoltar. Per molt temps, l'ideal de el pensament occidental ha estat la idea que entre les paraules i les coses hi ha un acord; un acord que originalment és visual. Què passa si aquesta simetria entre dir, veure i escoltar es desfà o es desfasa? Quines altres formes de sentit i d'afecte poden construir-se, per tant, quines narratives no jeràrquiques poden habitar-en aquesta pràctica?

PINK NOISE investiga des de la pràctica d'escoltar, ressonar i dissociar: desenvolupa una interferència sensorial de cossos audibles i sons visibles. Proposa una experiència corporal de tensió entre pols no oposats, on els sentits no són binaris, per observar les diverses formes de col·laboració, dissociació i ressonància entre oralitat, so i moviment. La peça es posiciona sobre la qüestió de l'escolta, no només sonora, sinó també de les sensibilitats cuir, com una preocupació per altres formes d'investigació i creació d'el llenguatge que qüestionin les metodologies normatives de creació.

Durant la residència a La Caldera, treballarem en col·laboració amb les artistes Josefa Pereira i Daniel Pizamiglio -ambdues brasileres residents a Portugal- per investigar formes de diàleg a partir de metodologies d'acompanyament i feedback, per donar fi a la peça que serà estrenada a Lisboa al festival Materiais Diversos 2021.

Suport a la creació: Programa de Residèncias O Rumo do Fumo i Programa de Residèncias Forum Dança. Amb el suport de la Fundació Gulbenkian.

Aquesta residència forma part de l'Entre del Festival Sâlmon 2021-2022, un flux d’accions que cristal·litza un treball en comú entre l’Antic Teatre, La Caldera, Graner i La Poderosa, durant el 2021. Amb el suport d’Iberescena, Generalitat de Catalunya – Institut Català de les Empreses Culturals, AC/E i Ajuntament de Barcelona - Institut de Cultura de Barcelona. En diàleg amb workspacebrussels, Das Theatre, Alkantara Festival, La Corvette i Santarcangelo Festival.

2018
Residència de creació
Residència tècnica

PROYECTO TÁCTIL

Aquestes són algunes qüestions en què estem ficades en col·lectiu:

És possible performear la tactilitat? Què camps de desig permet, el fet de portar a la superfície afectes tàctils? Llavors, com tornar compartible aquesta experiència individual i construir una intimitat en comú? I quines són les dimensions possibles que s'obren en els materials i des dels materials, en comunicació amb l'observador?

A través d'una metodologia que s'enfoca en el fer / conèixer generem materials amb els quals activem aquest procés de creació d'una peça escènica coreogràfica. Mobilitzem inquietuds a "materialitzacions" i co-habitem allà dialogant amb les "coses" que cada materialització proposa. Aquestes relacions ens informen, ens interpel·len en nous possibles i ens demanen la tasca de re-formular mecanismes en direcció a aquests afectes.

Projecte TÀCTIL és un projecte en desenvolupament d'investigació i creació en arts vives, que es manifesta en diferents formats. Sorgeix a partir de la trobada entre les dues creadores Alina Ruiz Folini i Leticia Skrycky, i de la invitació que fan a Luciana Chieregati, formant així un equip de tres dones que comparteixen qüestions en relació a maneres d'operar en el món des d'una perspectiva feminista. El projecte es desenvolupa en residència durant 2018 a Leal Lav / Teatre Leal (Tenerife), La Caldera (Barcelona), NAU (Santiago de Xile), Centro de Danza Canal / Residencia Intermitentes (Madrid) i Azala (País Basc).

A la nostra residència a La Caldera, posarem el focus en la residència tècnica, la qual cosa significa posar en relació materials de moviment, mecanismes i imatges, amb la construcció d'un espai concret on treballar a partir dels recursos de llum i so que proveeix La Caldera.

https://proyectotactil.tumblr.com/