Fantasies de gènere i cossos del no món
Activitats paral·leles de la Quinzena Metropolitana de la Dansa
Conferència de Mercedes Peón
Hi ha imaginaris paral·lels al capitalista occidental que tenen relació amb l'ecològic, amb les relaciones i la creativitat que neix de la comunicació amb allò que ens envolta. Imaginaris sense gènere i sense arquetips tancats. Amb dones que soles o no, que per elecció pròpia o no, criaven, treballaven, venien la collita i, també, tenien el seu "trànsit extàtic" dins d'una comunitat que s'alliberava de la quotidianitat a través d'excessos en comunitat de música i dansa, d'allò que a Galícia anomenem "seráns". Encara avui queden cossos que, com llavors, no tenen aquella (sub)missió albergada a la feminitat apresa de les castes socials més allunyades del poble per tal de diferenciar i codificar el coneixement.
MERCEDES PEÓN està considerada com una de les dones més carismàtiques del circuit de la world music actual. Va nèixer el 1967 i als 13 anys va escoltar cantar dones de la Costa da Morte. El tocar de la pandereta i el cantar de la ribeirana va ser el detonant per començar una intensa recopilació de les cançons, danses, contes i vivències dels habitants dels poblets de Galícia. Va transmetre tot aquest coneixement en centres d’ensenyament, escoles municipals, a la televisió gallega i en Universitats com La Sorbona (París), la de Porto (Portugal) o de Gal·les (Regne Unit), entre d’altres. La varietat de les seves composicions que arranquen des de la polirítmia, sota la mirada dels ritmes més ancestrals, culminen en temes eclèctics i descarnadament vibrants. El seu ampli repertori, l’embruix i l’energia que s’apodera de cada una de les seves actuacions, fan d’aquesta dona una aposta segura per la continuïtat de l’escena etno-contemporània a Europa.
Després de profunditzar en la tradició durant més de 25 anys, l’any 2000 grava el seu primer àlbum Isué. Es va expressar lliure de clixés i es va expandir a nivell internacional sense cap tipus d’esforç mediàtic. Als seus treballs, Ajrú (2004), Sihá (2007) i Sós (2008), les seves composicions l’han portat a una particular atmosfera que fregant l’electroacústic, fent del resultat el seu senyal distintiu dins i fora de les nostres fronteres. El seu últim treball, Deixaas (2018), es fruit d’una intensa etapa de recerca de les possibilitats de l’art sonor portat a l’àmbit de la tradició, en el qual es un referent internacional.
Més sobre Mercedes Peón a La Calderadiumenge 25 d'octubre, a les 12.30h
Activitat gratuïta amb reserva prèvia a info@lacaldera.info facilitant-nos el Nom complet, telèfon i DNI.