Lenio Alina Folini
El meu nom és LENIO ALINA FOLINI (they/he) sóc artista, performer i coreògraf. Em dedico a diverses pràctiques que es nodreixen entre si: coreografia, dansa, investigació, escriptura i curadoria. Sóc una persona trans no binària nascuda a Argentina, que circula, fomenta i té cura de xarxes d'arts performatives llatinoamericanes des del 2011. Actualment tinc base entre Lisboa i Amsterdam, en trànsit migrant, connectant mons.
Els meus treballs qüestionen el sistema visual –que va ser apropiat per models perceptius colonials i de captura binària– explorant a través de la tactilitat, l'escolta, la intimitat i la tecnologia de la veu, com a camps relacionals i transindividuals. Convoco experiències corporals, sensorials i ficcionals per fer contacte amb allò invisible, a través d'investigacions, creacions i col·laboracions artístiques.
Vaig fer el màster DAS COREOGRAPHY 2022 / 24 a la Universitat de les Arts d'Amsterdam (Netherlands), amb el suport de la Fundació Gulbenkian (Portugal) i el Màster en "Arts Escèniques i Cultura Visual" al Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia - Madrid 2017/18. El 2020 vaig formar part del PACAP 4 / Programa Avançat de Programa de Creació en Arts Escèniques a Forum Dança - Lisboa. Dirigeixo la plataforma "ARQUEOLOGIES DEL FUTUR" des de l'any 2014 a Buenos Aires (Argentina), codirigida amb Catalina Lescano. Co-creé "PROJECTE TÀCTIL" (2017-2020) amb la dissenyadora de llum i espai Leticia Skrycky (Uruguai-Portugal), en col·laboració amb l'artista Luciana Chieregati (Brasil-Espanya). El 2020 vaig rebre el suport d'O Rumo do Fumo - Artistes Emergents, La Caldera Barcelona i Suport Gulbenkian a la Creació per al meu últim sol SOROLL ROSA (2022).
He presentat el meu treball més recent al Centre for Performance Research i Judson Church (EUA), Festival Internacional de Dansa JUNTA (Brasil), CCK (Argentina), La Casa Encesa, Teatre Pradillo (Madrid), Festival NIDO (Uruguai), Centre NAU (Xile), Festival FIDCU (Uruguai), La Caldera (Barcelona), Tenerife Lav (Canàries), Festival Materiais Diversos i Teatre Teatre Dona Maria (Portugal), entre d'altres. Treballo com a performer a "TRILOGIA ANTROPOFÀGICA" i "SÈRIE CANIBAL" de Tamara Cubas (Uruguai), des del 2016. Sóc ballarí en les últimes creacions dels coreògrafs Marco Ferreira da Silva & Jorge Jacome (Portugal), Gustavo Ciriaa (Brasil) Saraiva (Portugal). Vaig co-crear amb Ana Rita Teodoro (Portugal) el dispositiu oracular "LEITURA DE SERES VEGETAIS", i amb Ritó Natàlio (Portugal) "SPILLOVERS", amb qui també vaig coordinar el "FABULATORI ESPECULATIU PER A JOVES 2022 a 2024", a l'àrea de educació del Museu Calouste Gulbenkian (Lisboa).
Col·laboro artísticament amb Maura Grimaldi (Brasil / Portugal), Ibon Salvador (Espanya), Josefa Pereira (Brasil / Portugal), Amparo González (Holanda / Argentina), entre altres.
Pink Noise / Ruido Rosa
PINK NOISE és un procés d'investigació i creació dirigit per l'artista argentina Alina Ruiz Folini. Es basa en la pràctica d'una escolta profunda amb el desig de desjerarquitzar la relació entre veure, dir i escoltar. Per molt temps, l'ideal de el pensament occidental ha estat la idea que entre les paraules i les coses hi ha un acord; un acord que originalment és visual. Què passa si aquesta simetria entre dir, veure i escoltar es desfà o es desfasa? Quines altres formes de sentit i d'afecte poden construir-se, per tant, quines narratives no jeràrquiques poden habitar-en aquesta pràctica?
PINK NOISE investiga des de la pràctica d'escoltar, ressonar i dissociar: desenvolupa una interferència sensorial de cossos audibles i sons visibles. Proposa una experiència corporal de tensió entre pols no oposats, on els sentits no són binaris, per observar les diverses formes de col·laboració, dissociació i ressonància entre oralitat, so i moviment. La peça es posiciona sobre la qüestió de l'escolta, no només sonora, sinó també de les sensibilitats cuir, com una preocupació per altres formes d'investigació i creació d'el llenguatge que qüestionin les metodologies normatives de creació.
Durant la residència a La Caldera, treballarem en col·laboració amb les artistes Josefa Pereira i Daniel Pizamiglio -ambdues brasileres residents a Portugal- per investigar formes de diàleg a partir de metodologies d'acompanyament i feedback, per donar fi a la peça que serà estrenada a Lisboa al festival Materiais Diversos 2021.
Suport a la creació: Programa de Residèncias O Rumo do Fumo i Programa de Residèncias Forum Dança. Amb el suport de la Fundació Gulbenkian.
Aquesta residència forma part de l'Entre del Festival Sâlmon 2021-2022, un flux d’accions que cristal·litza un treball en comú entre l’Antic Teatre, La Caldera, Graner i La Poderosa, durant el 2021. Amb el suport d’Iberescena, Generalitat de Catalunya – Institut Català de les Empreses Culturals, AC/E i Ajuntament de Barcelona - Institut de Cultura de Barcelona. En diàleg amb workspacebrussels, Das Theatre, Alkantara Festival, La Corvette i Santarcangelo Festival.
PROYECTO TÁCTIL
Aquestes són algunes qüestions en què estem ficades en col·lectiu:
És possible performear la tactilitat? Què camps de desig permet, el fet de portar a la superfície afectes tàctils? Llavors, com tornar compartible aquesta experiència individual i construir una intimitat en comú? I quines són les dimensions possibles que s'obren en els materials i des dels materials, en comunicació amb l'observador?
A través d'una metodologia que s'enfoca en el fer / conèixer generem materials amb els quals activem aquest procés de creació d'una peça escènica coreogràfica. Mobilitzem inquietuds a "materialitzacions" i co-habitem allà dialogant amb les "coses" que cada materialització proposa. Aquestes relacions ens informen, ens interpel·len en nous possibles i ens demanen la tasca de re-formular mecanismes en direcció a aquests afectes.
Projecte TÀCTIL és un projecte en desenvolupament d'investigació i creació en arts vives, que es manifesta en diferents formats. Sorgeix a partir de la trobada entre les dues creadores Alina Ruiz Folini i Leticia Skrycky, i de la invitació que fan a Luciana Chieregati, formant així un equip de tres dones que comparteixen qüestions en relació a maneres d'operar en el món des d'una perspectiva feminista. El projecte es desenvolupa en residència durant 2018 a Leal Lav / Teatre Leal (Tenerife), La Caldera (Barcelona), NAU (Santiago de Xile), Centro de Danza Canal / Residencia Intermitentes (Madrid) i Azala (País Basc).
A la nostra residència a La Caldera, posarem el focus en la residència tècnica, la qual cosa significa posar en relació materials de moviment, mecanismes i imatges, amb la construcció d'un espai concret on treballar a partir dels recursos de llum i so que proveeix La Caldera.